Geleceği Yazanlar
Kanvas İş Modeli ile Tanışın
Bir şirketin sürdürülebilir başarıya ulaşabilmesi için geçerliliğini kanıtlamış bir iş modeline sahip olması gerekir. Şirket yöneticilerinin başarıyı analiz edebilmeleri, başarının devamını sağlama noktasında önemli bir avantaj sağlamaktadır....
Bir şirketin sürdürülebilir başarıya ulaşabilmesi için geçerliliğini kanıtlamış bir iş modeline sahip olması gerekir. Şirket yöneticilerinin başarıyı analiz edebilmeleri, başarının devamını sağlama noktasında önemli bir avantaj sağlamaktadır. Kanvas İş Modeli, tam da bu aşamada işletmelerin yardımına koşuyor.
Kanvas iş modeli, bir iş modelini basit ve yapılandırılmış bir şekilde anlamanıza yardımcı olan harika bir araç olarak göze çarpmaktadır. Kanvas, sunduğu kolaylıklar sayesinde hem kendi işletmeniz hem de rakip işletmeler hakkında önemli bilgilere ulaşmanıza olanak sağlıyor. Peki, Kanvas’a başlarken dikkat edilmesi gereken noktalar neler?
Öncelikle rekabetin öğretici bir tarafı olduğunu unutmayın ve rakiplerinize ait iş modellerini haritalayın. Bu bilgiler sizlere müşterilerin ne istediğine ve ne için para ödemeye istekli olduklarına dair belli doneler sunacaktır. Bu sayede sadece şirketinizde değil, tüm sektörde müşterilerin gereksinimlerinin nasıl karşılandığına yönelik daha net bir bakış açısına sahip olabileceksiniz. Bunun yanında başarıya ulaşan diğer işletmelerin pazarda kendi alanlarını nasıl oluşturduklarını da inceleme şansınız olacaktır.
Kanvas iş modeli; iş modellerini tanımlamak, görselleştirmek, değerlendirmek ve değiştirmek için kullanılan ortak bir dil olarak da nitelendirilebilir. Bu model sayesinde bir topluluğun nasıl değer yarattığını ve sunduğunu gözlemleme şansınız olur.
İşletmenizi yüksek düzeyde detaylandırarak başlayın. Bu noktada iş modelinin sadece en önemli ve hayati yönlerini belirleyin. Ardından yapı taşlarını birbirine bağlı hale getirin. Her değer önerisinin bir müşteri segmentine ve bir gelir akışına ihtiyaç duyduğunu unutmayın.
Birden fazla müşteri segmentiniz bulunuyorsa, kullandığınız notta her segment için farklı bir renk seçmeniz size avantaj sağlayacaktır. Bu sayede her segment için bir değer önerisi ve bir gelir akışının olup olmadığını kolayca görebilirsiniz.
Zamanlamanızı iyi ayarlayın ve bugün yapılması gereken işlerle yarın yapılacak işleri aynı yerde değerlendirmeyin. Ayrıca farklı departmanları da birbirine karıştırmayın. Büyük bir firmada çalışıyorsanız farklı departmanlardan kendi iş modellerine yönelik çalışmalar hazırlamalarını isteyebilirsiniz. Bu sayede karşılaştırma yapma şansına da sahip olacaksınız.
Kanvas temel olarak şu bölümlerden oluşmaktadır:
Değer Önerileri: Müşterilerin bir şirketi neden tercih ettiklerine yönelik verileri ortaya koyar. Değer Önerisi bir şirketin müşterilerine sunduğu faydaların toplamı olarak da nitelendirilebilir.
Müşteri Segmentleri: Bir organizasyonun hedef kitlesini ifade etmesinde yardımcı olmaktadır. Ulaşmak ve hizmet vermek istenilen kurum ve grupları ifade eder.
Maliyet Yapısı: Belli bir iş modelini uygulamaya koyma noktasında ortaya çıkan tüm maliyetleri ifade etmektedir. Bu tür maliyetleri ortaya koyabilmek için öncelikle Temel Kaynak, Faaliyet ve Ortaklıkların tanımlanması gerekmektedir.
Gelir Akışı: Bir şirketin her bir müşteri segmentinden elde ettiği nakit miktarını ifade etmektedir. Her gelir akışı kendisine has fiyatlandırma veya getiri yönetimine sahip olabilir.
Müşteri İlişkileri: Bir kuruluşun çeşitli müşteri segmentleriyle geliştireceği ilişkilerin doğasını belirler. Bir kuruluşun seçtiği müşteri ilişkileri şirketin iş modeline dayanır ve genel müşteri deneyimini büyük ölçüde etkiler.
Kilit Ortaklar: İş modelini çalıştıran tedarikçiler ve ortaklar ağını tanımlar. Şirketler birçok nedenle ortaklıklar kurarlar ve ortaklıklar birçok iş modelinin temel taşı haline gelir. Ortaklık türlerini 4 başlık altında incelemek mümkündür. Bunlar; rakip olmayanlar arasındaki stratejik ittifaklar, rakipler arasındaki stratejik ortaklıklar, yeni işler geliştirmek için ortak girişimler ve güvenilir tedarikin sağlanması için alıcı-tedarikçi ilişkileri olarak sıralanabilir.
Kilit Etkinlikler: Bir şirketin iş modelinin çalışması için yapılması gereken en önemli noktaları ifade etmektedir. İş modeli bir dizi kilit etkinliği içermektedir. Bunlar, şirketin başarılı bir şekilde çalışması için gerçekleştirilmesi gereken en önemli eylemlerdir.
Kilit Kaynaklar: İş modelinizi çalıştırmak için gereken en önemli varlıkları açıklamaktadır. Her iş modeli kilit kaynaklar gerektirir. Kilit kaynaklar fiziksel, finansal, entelektüel veya insan kaynaklı olabilir. Kilit kaynaklar şirkete ait olabilir, kiralanabilir ya da kilit ortaklardan edinilebilir.
Kanallar: Şirketinizin değer önerilerini iletmek için müşteri segmentleriniz ile nasıl iletişim kurduğunu ve onlara nasıl ulaştığını tanımlamaktadır. Kanallar, müşteri deneyiminde önemli bir rol oynayan müşteri temas noktalarıdır.