Bir şirket sahibi olarak kendi içimizdeki sistemden bahsedeyim. Her ne kadar profesyonel bir kurum içindeki metodolojiyi içerse de freelance ekipler için de faydalı olabilir.
-
Kesinlikle bir görev takip sistemi (Redmine, Jira) vs kullanın. Yapılan işleri anlık kontrol edebilmek için bir sürüm takip sistemi kullanmanız (GitHub ya da yerelde bir Git/SVN deposu) da aynı derecede önemlidir.
-
Sürüm takip sisteminde yapılacak her iş için bir görev açın. İşler ne kadar küçük parçalara ayrılırsa o kadar iyi olur. Atomik olarak görevleri çıkarmak, iş/görev dağılımını ve dolayısıyla zaman maliyetinizi de çok net görmenizi sağlar.
-
"Piyasada kaça iş yapılıyor"a göre değil, ortaya dökülecek zaman maliyetine göre bir fiyatlandırma çıkarın. Bu nedenle iş kaçarsa üzülmeyin, belki 5-6 iş üstüste kaçırabilirsiniz ama hedefiniz iş almak değil, doğru müşteriyi bulmak olmalı. Müşteri adayı komik bir bütçeyle karşınıza çıkarsa o işi almayın. 3-5 kuruşluk işi yapmak için kaybedeceğiniz onca zamanı, doğru müşteriyi bulmak için harcayın.
-
Bütçe çıkarmada herkesin kendince bir formülü var. Benimki kabaca şöyle:
[Çalışan net maaş maliyeti x 1,6 (SSK ve vergi payı) x 0.10 beklenmedik maliyetler + overhead (kişi başına düşen olan kira, enerji, ulaşım vs maliyeti)] x kâr marjı + pazarlık marjı
(...)
Kurumsallık ofisinizin ne kadar güzel olduğu, çalışanların kravat takması ya da havalı kartvizitlere sahip olmak demek değildir. Holding dahi olsalar, Türkiye'de müşterinizi siz kurumsallaştıracaksınız, buna şimdiden hazır olun :).
Mesela benim firmamda tüm müşteriler bir işe bizden fiyat istemeden önce brief/bilgi notu hazırlamak zorundadır. Bu brief/bilgi notu yetersizse, müşteriden gelen bu bilgi notunu işin ayrıntılarını içerecek şekilde derinleştirin ve müşteriden bu yeni metne onay alın. Bu, sonradan müşterinin "Ay, biz ama şunu da yapacağınızı zannediyorduk!" dememesi için önemlidir.
Yine kendi şirketimden örnek vereyim. Biz bir adım daha ileri gidip, müşterilerimize Proje Takip Sistemi (Redmine) kullanmayı öğretip, görevleri onlara açtırtıyoruz. Bu, hem sürece dahil olmalarını hem de yapılan işin aslında ne kadar çok emek/zaman gerektirdiğini anlamalarını sağlar.
Kısacası, müşterinin havalı bir gökdelende ofisinin olmasının ya da işyerinde kravat takılmasının sizin için bir önemi yoktur. Asıl kurumsallık, müşteriyle bereber söz konusu projeyi/süreci sizin nasıl yönettiğinize bakar.
Eğer bunları yaparsanız, süreçleriniz profesyonelleşir ve müşterinizin saygısını kazanırsınız. Fiyatınız da ona göre oluşur :).