IDE (Integrated Development Environment) olarak Apple sadece Mac OS X işletim sisteminde çalışan Xcode adlı yazılım geliştirme platformunu tercih etmektedir. Başarılı bir ortam sunan Xcode ile iPhone ve iPad uygulamalarının yanı sıra Apple bilgisayarlarda çalışmak üzere Mac OS X uyumlu programlar da geliştirebilirsiniz. Geliştirdiğiniz programları iPhone simulatörlerinde test edebilir, gerçek bir cihaz üzerinde karşılaşılabilecek çeşitli durumları (bellek kaçakları, cihazın yatay konumda tutulması vb.) inceleyebilirsiniz. Ne yazık ki, Xcode’un Linux ve Windows işletim sistemleri için ayrı bir sürümü bulunmamaktadır. Bu yüzden Xcode ile geliştirme yapacaksanız, Mac OS X yüklü bir bilgisayarda çalışmak durumundasınız.
Xcode Geliştirme Ortamı'nın Yüklenmesi
Önceki sürümlerde http://developer.apple.com üzerinden yayımlanan Xcode programı, Mac OS X‘ler üzerinde AppStore uygulama dükkanının açılmasından sonra AppStore üzerinden dağıtılmaya başlanmıştır.
Herhangi bir ücret ödemeden yükleyebileceğiniz Xcode, AppStore linkini tıkladıktan sonra otomatik olarak bilgisayarınıza yüklenecektir.
AppStore simgesine tıklayıp uygulamayı açtıktan sonra Xcode anahtar kelimesiyle arama yaptığınızda Xcode programı ekrana gelecektir:
Free düğmesine tıklayarak yükleme işlemini başlatabilirsiniz. Uygulama ücretsizdir. Yükleme bittikten sonra Spotlight’ta Xcode diye aratarak ya da Uygulamalar (Applications) içinden Xcode’u çalıştırabilirsiniz.
Xcode PROGRAMININ KULLANIMI
Xcode programını ilk kez çalıştırdığınızda karşınıza şöyle bir ekran gelecektir:
Create new Project seçeneği aşağıdaki sihirbazı çalıştıracak ve bu sihirbazın sol ekranında projenizin hangi platformda çalışacağını seçmeniz istenecektir:
Sol taraftaki seçeneklerden iOS altında yer alan menüler iPhone ve iPad uyumlu projeleri oluşturmanızı sağlar. OS X altındaki seçenekler ise Apple’ın MacBook ve iMac’lerde kullandığı Mac OS X masaüstü işletim sistemi ile ilgili projeleri oluşturmak içindir.
Ancak iOS 101 eğitiminde temel Objective-C bilgileri öğreneceğimiz için şimdilik sadece sol sütunda yer alan OS X başlığı altında Command Line Tool seçeneğiyle basit alıştırmaları yapabiliriz. Eğitimlerin ilerleyen bölümlerinde komut satırı aracından daha gelişmiş ortamlarda çalışmaya başlayacağımızı ise şimdiden hatırlatalım.
ÖNEMLİ UYARI:
Xcode ortamı ilk projenizi oluştururken aşağıdaki gibi bir ekranla sizden bazı bilgiler isteyecektir. Bu bilgiler, projenizin adı ve sahibi şeklindedir ve istediğiniz adları girebilirsiniz fakat sizlere eğitimin ilerleyen kısımlarında verdiğimiz örnek kodları hatasız çalıştırabilmek adına şimdilik Automatic Reference Counting özelliğini devreden çıkarmanızı öneririz.
Eğer herhangi bir projenizin giriş kısmında ARC özelliğini devre dışı bırakmadıysanız ya da sonrasında aktif hale getirmek isterseniz de, Xcode proje ekranınızda aşağıdaki ekran görüntüsünde olduğu gibi Build Settings sekmesinden bu özelliği yeniden ayarlayabilirsiniz:
Xcode'da ilk projemizi bu şekilde oluşturduktan sonra karşımıza şöyle bir ekran gelecektir:
Sol sütunda ilk oluşturduğumuz deneme projemizin klasörleri yer alır. Burada yer alan main.h klasörü ilk basit uygulamalarımızı test edebileceğimiz yerdir (Bu klasörlerin ne anlama geldikleri ise sonraki konularda anlatılacaktır). iOS 101 anlatımlarında yer alan tüm kodları buraya yazarak deneyebilirsiniz.
Xcode bize ilk uygulamamızı yazmadan önce hazır Hello World! uygulaması sunar. Sizinde main.h klasörünü ilk açtığınızda göreceğiniz bu kodlar, bu Hello World! uygulamasına aittir. Hemen bu uygulamayı, sol üst köşede yer alan Run düğmesini kullanarak çalıştırabiliriz. Uygulamamız eğer hatasız bir şekilde derlendiyse, Xcode'un altında ise çalışan bu uygulamanın ekran çıktısını görebiliriz:
#import <Foundation/Foundation.h>
int main(int argc, const char * argv[])
{
@autoreleasepool {
// insert code here...
NSLog(@"Hello, World!");
}
return 0;
}