Sabitler, uygulamanın çalıştığı süre boyunca, içeriği sabit olan değer ve ifadelerin saklanması için kullanılır. Diğer bir deyişle, bir sabitin değeri uygulamanın çalışması süresince değişmez, değiştirilemez. Sabitler C# programlama dilinde const anahtar kelimesi ile tanımlanırlar.
Uygulama içerisinde bir değerin asla değişmeyeceği durumlarda sabitler devreye girer ve her defasında aynı değeri yazmak yerine, sabit ismi yazılarak daha kolay bir kodlama imkanı sağlarlar.
Pi sayısı, yer çekimi kuvveti veya ışık hızı gibi değerler değişmeyeceğinden, bir uygulama içerisinde çalıştığı sürece bir sabit ile ifade edilebilir. Bunu, bir dairenin çevresini ve alanını bulmamızı sağlayan bir uygulama yazarak örneklendirelim:
static void Main(string[] args)
{
// Pi sayısını sabit olarak tanımlayalım
const double pi = 3.14159;
// Değişkenleri tanımlayalım
double alan, cevre, yaricap;
string yaricapGir;
Console.WriteLine("Dairenin yarıçapını girin: ");
yaricapGir = Console.ReadLine();
yaricap = Convert.ToDouble(yaricapGir);
cevre = 2 * pi * yaricap;
alan = pi * Math.Pow(yaricap, 2);
Console.WriteLine("Dairenin alanı= {0}", alan);
Console.WriteLine("Dairenin çevresi= {0}", cevre);
Console.ReadKey();
}
Yukarıdaki örneğimizde pi sayısını her defasında tekrar tekrar yazmak yerine, pi isimli bir sabit olarak oluşturduk ve değerini 3.14159 olarak atadık. Pi sayısını bir sabit olarak ifade etmek için const anahtar kelimesini kullandık.
Öncelikle const anahtar kelimesinin hemen yanında bir de double isimli bir başka anahtar kelime olduğuna dikkat edin. Programama dillerinde değişkenler, farklı tiplerde tanımlanmaktadır. Örneğin bir tam sayı değişken oluşturmak için int anahtar kelimesi kullanılırken, bir karakter tipinde değişken oluşturmak için char anahtar kelimesi kullanılır. Değişkenler ve değişken tipleri hakkında ayrıntılı bilgiyi bir sonraki bölümde bulabilirsiniz.
Sabitler küçük harflerden oluşabilir. Ancak büyük harflerle yazılması adettendir. Örnek: const int SABIT_ADI;
Uygulamayı çalıştırdığınızda önce konsol ekranında bir sayı girmeniz istenecek. Ardından girdiğiniz sayı (dairenin yarıçapı) yazdığımız kodlar doğrultusunda işlemden geçerek kullanıcıya dairenin çevresi ve alanı değerlerini verecek.
Uygulama içerisinde yer alan kodları anlamadıysanız endişelenmeyin, ilerleyen konularla birlikte burada yazılanların tümünü kolaylıkla anlayabilecek, kendiniz de benzer uygulamalar yazabileceksiniz.