Aritmetik Operatörler için bilmemiz gereken en önemli kural operatörlerin öncelik sırasıdır. İşlemlerimiz bu öncelik sırasına göre yapılmaktadır.
Operatör | Sembolü | Kullanılışı | İşlem Sonucu |
---|---|---|---|
çarpma | * | a*b | a ile b’nin çarpımı |
bölme | / | a/b | a’nın b’ye bölümü |
kalan | % | a%b | a’nın b’ye bölümünden kalan |
toplama | + | a+b | a’nın b ile toplanması |
çıkarma | – | a-b | b’nin a’dan çıkarılması |
*, / ve % operatörleri, + ve –'ye göre önceliklidir.
*, /, + ve – operatörlerinin int veya float (double) türde operand kabul etmelerine karşılık kalan operandları sadece int türde operand olarak kabul eder. % operandı bölmede kalanı hesaplar.
Örnek:
17 % 3 işleminin sonucunda 2 değeri (17’nin 3 ile bölümünden kalan) elde edilir. ANSI standardı, kalan ve bölme operatörleri arasında aşağıdaki bağıntının bulunmasını zorunlu kılar:
a = a % b + (a /b) *b (a ve b tamsayı)
ÖRNEK UYGULAMA:
public class Uyg9 {
public static void main(String[] args){
int a, b, c;
double p, q, r, x, y, z, k;
a=7; b=4; c=15;
p=2.7;
q=13.8;
r=12.45;
x= a % b * 15 - c / b * a;
y= a * 2 % (b + 1) - c / (a +b);
z=x / y * a - b ++ * --c;
k=p -q / (r +z) * (q -r) + b++ * z;
System.out.println("x="+x);
System.out.println("y="+y);
System.out.println("z="+z);
System.out.println("k="+k);
}
}
ÖRNEK UYGULAMANIN ÇIKTISI:
x değeri
7 % 4 * 15 – 15 / 4 * 7
3 * 15 – 3 * 7
45 – 21
24
y değeri
7 * 2 % (4 + 1 ) – 15 / (7 + 4)
14 % 5 – 15 / 11
4 – 1
3
z değeri
24 / 3 * 7 – 4++ * 15 ,
8 * 7 – 4 * 14
56 – 56
0
olarak hesaplanır.
k’nın değerini siz kontrol edebilirsiniz.