-
JavaScript Nedir?
-
JavaScript ile Basit Bir Program
-
Yazıtipi ve Renk Özellikleri
-
Başlığı Ayrı Satırlara Yazdırmak
-
Window Nesnesi ve Alert Metodu
-
JavaScript Dilinde Değişken İsimleri
-
Yorum (Comment) Satırları
-
Atama Deyimi
-
JavaScript'te Matematiksel İşlemler
-
Kontrol ve Karar Verme İşlemleri
-
Artırım (Increment) ve Azaltım (Decrement) Operatörleri
-
Aritmetiksel Atama Operatörleri
-
Döngü (Loop) Oluşturma
-
İç İçe Döngüler
-
Switch ... case Yapısı
-
JavaScript'te Nesne Oluşturma, Fonksiyonlar ve Metotlar
-
JavaScript'te Nesne Oluşturma, Fonksiyonlar ve Metotlar Giriş
-
Nesneler (Objects) ve Özellikler (Properties)
-
Metotlar
-
Fonksiyonlar
-
JavaScript'te Nesne Oluşturma, Fonksiyonlar ve Metotlar Giriş
-
JavaScript'te Hazır Olarak Bulunan Nesneler
-
Nesne Özellikleri
-
Window ve Frame Özellikleri
-
JavaScript Metot ve Fonksiyonları
-
JavaScript Metot ve Fonksiyonları Giriş
-
Date Nesnesine Ait Metotlar
-
Document Nesnesine Ait Metotlar
-
Form Nesnesine Ait Metotlar
-
History Nesnesine Ait Metotlar
-
Math Nesnesine Ait Metotlar
-
String Nesnesine Ait Metotlar
-
Kullanıcı Arayüzü Metotları
-
Window Metotları
-
setTimeout ve clearTimeout Metotlarının Kullanımı
-
JavaScript Metot ve Fonksiyonları Giriş
-
JavaScript Fonksiyonları
-
Olay Yöneticileri (Event Handlers)
-
Tek Boyutlu Diziler (One Dimensional Arrays)
-
JavaScript Dilinde Fonksiyon Çağırma Teknikleri
-
Join Fonksiyonu
-
Verilerin Sıralanması - Sıralama (Sortıng) Algoritmaları
JavaScript bir saf nesneye yönelik programlama dili (object oriented programming language) değildir, buna rağmen yapısında önceden tanımlanmış nesneler mevcuttur. Bunun ötesinde kullanıcının yeni nesneler oluşturmasına da olanak sağlanır.
Saf nesneye yönelik programlama dillerinde (Java gibi) her türlü fonksiyon nesnelere bağlı olarak tanımlanır oysa JavaScript'te bağımsız fonksiyon tanımlama olanağı da mevcuttur.
Her JavaScript nesnesinin (object) bazı özellikleri (properties) mevcuttur. Bir nesnenin bir özelliğini göstermek için aşağıdaki notasyon kullanılır:
nesneadı.özellikAdı
Örneğin document nesnesinin zemin rengini belirleyen bgColor özelliğini aşağıdaki biçimde belirtebiliriz:
document.bgColor
JavaScript nesnelerinin özelliklerine değer atamak içinse aşağıdaki yazım kullanılır:
document.bgColor="green";
Böylece aktif document nesnesinin zemin rengi kırmızı olarak belirlenmektedir. Benzer şekilde
document.fgColor="yellow";
ataması ile de document nesnesi üzerindeki metin rengi mavi olarak belirlenmektedir. JavaScript içinde HTML belgesi içindeki tüm elemanları yönetmek mümkündür.
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>bgCOLOR,fgColor</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<SCRIPT LANGUAGE="JScript">
document.bgColor="pink";
document.fgColor="blue";
</SCRIPT>
<FONT FACE="Comic Sans MS">
<H3>TURKCELL GELECEĞİ YAZANLAR</H3>
<P>Mobil uygulama geliştirme portali<BR>
</P>
</FONT>
</BODY>
</HTML>
Document nesnesinin zemin ve metin renginin değiştirilmesi
Aşağıdaki tabloda JavaScript hazır nesneleri alfabetik sıra ve işlevleriyle birlikte verilmiştir:
Nesne | İşlevi |
anchor | Bir hypertext için hedef belirler. Document nesnesinin elemanıdırlar. |
Anchors[ ] | Document nesnesi içindeki anchor'lardan oluşan bir dizidir. |
button | Form nesnesi üzerindeki bir komut düğmesidir. Düğmeler daima form nesnesine aittirler. |
checkbox | Form üzerinde bir kontrol kutusu. Kontrol kutuları daima form nesnesinin elemanıdırlar. |
date | Zaman veya tarihi okumak ya da değer atamak için kullanılır. En üst düzey nesnelerden biridir. |
document | Document (belge) nesnesi ya tarayıcının (browser) penceresi ya da bir frame (çerçeve) nesnesinin elemanı olarak karşımıza çıkar. Ya pencere nesnesine (window) ya da onun parçalanması ile oluşan bileşenleri olan çerçeve nesnelerine aittir. |
Elements[ ] | Form nesnesindeki tüm bileşenleri içeren bir dizidir. Bu elemanların tümü form nesnesine aittir. |
form | Document nesnesi içindeki bir formdur. Bu form butonlar, metin kutuları ya da listeleme kutuları içerebilir. Form daima document nesnesinin bir elemanıdır. |
Forms[ ] | Bir document nesnesindeki formlardan oluşan dizidir. |
frame | Çerçeve (frame) adı verilen birçok parçaya bölünmüş olan penceredir. |
Frames[ ] | Bir ebeveyn penceredeki çerçeveler dizisidir. |
hidden | Form üzerindeki gizli (görünmez) bir metin kutusudur. Gizli metin kutuları daima form nesnesine aittir. |
history | Web tarayıcının (browser) ziyaret ettiği sayfaların listesidir. History nesnesi daima document nesnesine aittir. |
link | Bir hypertext bağlantısıdır. Linkler daima document nesnesine aittir. |
Links[ ] | Sayfa üzerindeki linklerden oluşan dizidir. |
location | Aktif belgenin (document) URL'sidir. Location nesneleri daima document nesnesine aittir. |
math | Sayılarla matematiksel işlemler gerçekleştirir. Üst düzey bir nesnedir. |
navigator | Web tarayıcı hakkındaki isim ve sürüm (version) bilgilerini içeren bilgileri saklar. |
Options[ ] | Bir seçme listesindeki (selection list) tüm seçeneklerden oluşan dizidir. |
password | Bir form üzerindeki şifre türündeki metin kutusudur. password nesneleri daima form nesnesine aittir. |
radio | Form üzerindeki bir radyo düğöesidir. Radyo düğmeleri daima bir form nesnesinin elemanıdırlar. |
reset | Form üzerindeki bir reset düğmesidir. Girilen bilgileri silerler. Form nesnesine aittirler. |
select | Form üzerindeki bir seçme listesidir. Seçme listeleri daima form nesnesine aittirler. |
string | Bir metinler serisidir. String'ler kendilerini oluşturan document nesnesine aittir. |
submit | Form üzerindeki bir gönder (submit) düğmesidir. Girilen bilgileri sunucuya göndermek için kullanılırlar. Form nesnesinin elemanıdırlar. |
text | Form üzerindeki bir metin kutusudur. Metin kutuları (text box) daima üzerinde bulunduğu form nesnesine ait olur. |
textarea | Form üzerindeki bir metin bölgesi (çok sayıda satır içeren) kutusudur. Form nesnesinin elemanıdırlar. |
window | Bir web tarayıcı penceresidir. Window nesnesi bir üst düzey nesnedir. |